Dupa aproape doi ani de mandat, primarul general al Capitalei a descoperit gaurile negre ale bugetului primariei si anunta ofensiva impotriva lor. Mai bine mai tarziu decat niciodata.
"RATB si RADET sunt gauri negre pentru buget, iar subventionarea lor a dus la sufocarea modernizarii orasului. RATB si RADET trebuie sa se restructureze si sa nu mai fie finantate. Nu le mai putem da sute de milioane de euro anual. Vom incerca la vara sa suspendam subventiile la apa".
Sigur, declaratiile suparate sunt, in cel mai bun caz, un prim pas, minor, si motive de optimism nu prea exista ca Sorin Oprescu va duce macar un lucru la bun sfarsit. Dar, pana la urma, orice drum incepe cu un prim pas care merita un pic de atentie.
Doar ca subventiile pentru RADET si RATB trebuie tratate cu totul diferit.
Transportul in comun este subventionat, intr-un fel sau altul, in multe orase mari ale lumii, din motive lesne de inteles. E greu sa fie rentabil, dar este foarte necesar, mai ales intr-o capitala cu trafic de cosmar cum este Bucurestiul.
Daca primaria retrage subventia, scumpirea biletelor devine inevitabila, ceea ce ar face transportul in comun chiar mai putin atractiv decat este acum pentru cei care au de ales intre el si masina personala.
Dimpotriva, reteaua RATB ar trebui extinsa, conditiile de transport ar trebui imbunatatite prin investitii, asfel incat bucurestenii sa fie tot mai tentati sa foloseasca mijloacele regiei in loc sa se buluceasca pe strazi cu masinile proprii.
Mai mult, Sorin Oprescu ar trebui sa se lupte din greu pentru a prelua si metroul, astfel incat sa faca o retea integrata, cu bilete unice.
In plus, transportul in comun este destinat, in principiu, tuturor bucurestenilor. Toti putem fi pusi in situatia sa ne suim, din timp in timp, intr-un tramvai, troleibuz sau autobuz. Asa ca se justifica subventionarea lui din banii adunati prin taxe si impozite locale.
Problema este cuantumul sumei. Asa cum arata acum transportul in comun, nu se explica subventia anuala de sute de milioane de euro pentru RATB. Iar grija primarului ar trebui sa fie, intr-adevar, sa afle in buzunarele cui se scurge mare parte din acesti bani si sa treaca la schimbari de management si restructurari importante ale regiei de transport.
Cu totul altfel stau lucrurile cu RADET, una dintre relicvele comunismului. Regia de termoficare este o autentica gaura neagra, care nu numai ca nu are cum sa fie rentabila, dar este si total contraproductiva. Un astfel de sistem nu cred ca mai exista pe undeva in UE, pentru ca nimanui nu-i poate trece prin cap ca e rentabil sa cari agent termic pe distante destul de mari, pe parcursul carora pierderile de caldura sunt imense, chiar daca tevile ar fi intacte.
Asta nu inseamna ca sistemul centralizat nu a existat si in alte orase foste comuniste. De exemplu in Varsovia. Insa polonezii au scapat de el in timp util, inlocuindu-l cu microcentrale de bloc sau cvartal, a caror instalare a fost subventionata de stat. Cu alte cuvinte, in loc sa subventioneze pierderi imense si infinite, polonezii au avut intelepiciunea sa subventioneze o investitie sanatoasa, care astupa o gaura neagra.
Regia de termoficare bucuresteana este un autentic cosmar si pentru beneficiarii ei, si pentru primarie. Are pierderi gigantice, reteaua este ca un svaiter si crapa sistematic, asa ca avariile se tin lant. In zona Floreasca din Bucuresti nu e luna lasata de la Dumnezeu in care apa calda si caldura sa nu fie oprita de cel putin 2 ori, in reprize mai lungi de 24 de ore.
Beneficiarii nu au control asupra costurilor si nici asupra calitatii, adica asupra caldurii din casa lor. Exista repartitoarele, dar ele sunt la randul lor o sursa de mari controverse.
In plus, spre deosebire de RATB, RADET nu serveste tuturor bucurestenilor platitori de taxe si impozite. Sunt foarte multi cei care au centrale termice de apartament si de bloc, nu primesc nicio subventie pentru gazele pe care le consuma pentru a se incalzi si a avea apa calda, in schimb din taxele si impozitele locale pe care le platesc este subventionata incalzirea altor persoane cu venituri egale cu ale lor. Este o situatie complet inechitabila.
A fost, de altfel, o vreme in care Guvernul decisese sa subventioneze instalarea de centrale termice de apartament si incepuse un adevarat val de debansari. Imediat au inceput presiunile din zona conducerii RADET, materializate inclusiv printr-o zvonistica panicarda: centralele sunt periculoase, pot sari in aer. Multi au crezut, desi centralele de tip nou, bine montate si intretinute cu eforturi minime, sunt perfect sigure.
RADET a luptat feroce pentru propria supravietuire si a reusit, caci subventionarea centralelor s-a pierdut pe parcurs. Ca orice regie, si aceasta este un cuibusor bun si caldut pe bani publici si fara standarde de calitate si eficienta. Situatia ideala la care nimeni n-ar renunta de buna voie.
Este motivul pentru care am foarte mari indoieli ca, si sa vrea cu adevarat, Sorin Oprescu are vreo sansa sa astupe macar partial aceasta gaura neagra. Ma tem insa ca, la fel ca in cazul asfaltatorilor, Sorin Oprescu face doar un exercitiu de imagine sau arata o pisica mare si neagra unor neascultatori. Sper sa vorbesc cu pacat.
Miercuri, 10 Martie 2010, Sursa: Ziare.com"RATB si RADET sunt gauri negre pentru buget, iar subventionarea lor a dus la sufocarea modernizarii orasului. RATB si RADET trebuie sa se restructureze si sa nu mai fie finantate. Nu le mai putem da sute de milioane de euro anual. Vom incerca la vara sa suspendam subventiile la apa".
Sigur, declaratiile suparate sunt, in cel mai bun caz, un prim pas, minor, si motive de optimism nu prea exista ca Sorin Oprescu va duce macar un lucru la bun sfarsit. Dar, pana la urma, orice drum incepe cu un prim pas care merita un pic de atentie.
Doar ca subventiile pentru RADET si RATB trebuie tratate cu totul diferit.
Transportul in comun este subventionat, intr-un fel sau altul, in multe orase mari ale lumii, din motive lesne de inteles. E greu sa fie rentabil, dar este foarte necesar, mai ales intr-o capitala cu trafic de cosmar cum este Bucurestiul.
Daca primaria retrage subventia, scumpirea biletelor devine inevitabila, ceea ce ar face transportul in comun chiar mai putin atractiv decat este acum pentru cei care au de ales intre el si masina personala.
Dimpotriva, reteaua RATB ar trebui extinsa, conditiile de transport ar trebui imbunatatite prin investitii, asfel incat bucurestenii sa fie tot mai tentati sa foloseasca mijloacele regiei in loc sa se buluceasca pe strazi cu masinile proprii.
Mai mult, Sorin Oprescu ar trebui sa se lupte din greu pentru a prelua si metroul, astfel incat sa faca o retea integrata, cu bilete unice.
In plus, transportul in comun este destinat, in principiu, tuturor bucurestenilor. Toti putem fi pusi in situatia sa ne suim, din timp in timp, intr-un tramvai, troleibuz sau autobuz. Asa ca se justifica subventionarea lui din banii adunati prin taxe si impozite locale.
Problema este cuantumul sumei. Asa cum arata acum transportul in comun, nu se explica subventia anuala de sute de milioane de euro pentru RATB. Iar grija primarului ar trebui sa fie, intr-adevar, sa afle in buzunarele cui se scurge mare parte din acesti bani si sa treaca la schimbari de management si restructurari importante ale regiei de transport.
Cu totul altfel stau lucrurile cu RADET, una dintre relicvele comunismului. Regia de termoficare este o autentica gaura neagra, care nu numai ca nu are cum sa fie rentabila, dar este si total contraproductiva. Un astfel de sistem nu cred ca mai exista pe undeva in UE, pentru ca nimanui nu-i poate trece prin cap ca e rentabil sa cari agent termic pe distante destul de mari, pe parcursul carora pierderile de caldura sunt imense, chiar daca tevile ar fi intacte.
Asta nu inseamna ca sistemul centralizat nu a existat si in alte orase foste comuniste. De exemplu in Varsovia. Insa polonezii au scapat de el in timp util, inlocuindu-l cu microcentrale de bloc sau cvartal, a caror instalare a fost subventionata de stat. Cu alte cuvinte, in loc sa subventioneze pierderi imense si infinite, polonezii au avut intelepiciunea sa subventioneze o investitie sanatoasa, care astupa o gaura neagra.
Regia de termoficare bucuresteana este un autentic cosmar si pentru beneficiarii ei, si pentru primarie. Are pierderi gigantice, reteaua este ca un svaiter si crapa sistematic, asa ca avariile se tin lant. In zona Floreasca din Bucuresti nu e luna lasata de la Dumnezeu in care apa calda si caldura sa nu fie oprita de cel putin 2 ori, in reprize mai lungi de 24 de ore.
Beneficiarii nu au control asupra costurilor si nici asupra calitatii, adica asupra caldurii din casa lor. Exista repartitoarele, dar ele sunt la randul lor o sursa de mari controverse.
In plus, spre deosebire de RATB, RADET nu serveste tuturor bucurestenilor platitori de taxe si impozite. Sunt foarte multi cei care au centrale termice de apartament si de bloc, nu primesc nicio subventie pentru gazele pe care le consuma pentru a se incalzi si a avea apa calda, in schimb din taxele si impozitele locale pe care le platesc este subventionata incalzirea altor persoane cu venituri egale cu ale lor. Este o situatie complet inechitabila.
A fost, de altfel, o vreme in care Guvernul decisese sa subventioneze instalarea de centrale termice de apartament si incepuse un adevarat val de debansari. Imediat au inceput presiunile din zona conducerii RADET, materializate inclusiv printr-o zvonistica panicarda: centralele sunt periculoase, pot sari in aer. Multi au crezut, desi centralele de tip nou, bine montate si intretinute cu eforturi minime, sunt perfect sigure.
RADET a luptat feroce pentru propria supravietuire si a reusit, caci subventionarea centralelor s-a pierdut pe parcurs. Ca orice regie, si aceasta este un cuibusor bun si caldut pe bani publici si fara standarde de calitate si eficienta. Situatia ideala la care nimeni n-ar renunta de buna voie.
Este motivul pentru care am foarte mari indoieli ca, si sa vrea cu adevarat, Sorin Oprescu are vreo sansa sa astupe macar partial aceasta gaura neagra. Ma tem insa ca, la fel ca in cazul asfaltatorilor, Sorin Oprescu face doar un exercitiu de imagine sau arata o pisica mare si neagra unor neascultatori. Sper sa vorbesc cu pacat.
Autor: Constantin Racaru
felceru' oprescu are nevoie de bani pt autostrada aia zburatoare....
RăspundețiȘtergereLa mine pe blog Micul Trompetescu se viseaza Fidel Castro iar Micul Chucky se crede Che Guevara!!!!