23 mar. 2010

„Naşii” Naşului: Cine l-a vrut pe Cătălin Voicu ministru de interne

Viorel Hrebenciuc şi Marian Vanghelie şi-au mobilizat toate efectivele din PSD pentru a-l face pe Cătălin Voicu ministru în 2008.

Dincolo de cei pe care îi controlau direct, cei doi s-au bazat pentru a-şi instala omul la şefia Internelor şi pe apropiaţii din partid, cum ar fi vicepreşedinţii Dan Nica, Ion Toma sau liderii de organizaţii din Oltenia. Socoteala de acasă nu s-a potrivit însă cu cea din şedinţa social-democraţilor, în care Cătălin Voicu a ratat la mustaţă intrarea în guvern. Planurile au fost încurcate de Miron Mitrea, care a lucrat intens astfel încât Viorel Hrebenciuc să nu-şi adjudece victoria.

De asemenea, printre cei care nu l-au vrut pe Cătălin Voicu ministru s-au numărat Victor Ponta, Adrian Năstase şi Marian Sârbu. Gruparea Hrebenciuc-Vanghelie a recâştigat terenul pierdut la începutul lui 2009, când a reuşit să-l instaleze la Interne pe Dan Nica.

„Naşii” Naşului

Cătălin Voicu mai este cunoscut şi sub numele de „Naşul”. Viorel Hrebenciuc şi Marian Vanghelie sunt cei care l-au considerat pe „Naşul” potrivit să conducă Ministerul de Interne. L-au propus în funcţie şi s-au ocupat personal să găsească sprijin printre liderii PSD, inclusiv pe lângă Mircea Geoană. De partea celalaltă, cel care a tras sfori ca Voicu să nu ajungă ministru a fost Miron Mitrea, care l-a susţinut, în schimb, pe contracandidatul acestuia, Gabriel Oprea.

În decembrie 2008, la negocierile pentru formarea guvernului PDL-PSD, Hrebenciuc şi Vanghelie au insistat ca Internele să le revină social-democraţilor. „Viorel Hrebenciuc şi Marian Vanghelie au ţinut neapărat să ia Ministerul de Interne, Viorel vorbind mereu despre «Doi ş’un sfert», despre DGIPI. Argumentul era nevoia PSD de a avea un serviciu de informaţii. (...) Era vorba despre un grup care voia să controleze anumite dosare care se produc acolo. Ceea ce s-a întâmplat întotdeauna în România”, povestea Mitrea într-un interviu pentru hotnews.ro, în martie 2009.

După lupte grele în PSD, Hrebenciuc şi Vanghelie s-au impus în faţa lui Mitrea, decizia conducerii PSD fiind de a prelua Internele. Dar la şedinţa Comitetului Executiv al PSD din 18 decembrie, pentru Interne au existat două propuneri: Cătălin Voicu şi Gabriel Oprea, preşedintele organizaţiei Ilfov.

Astfel, câştigătorul s-a decis prin vot secret. Pentru Oprea au votat 32 de lideri PSD, iar pentru Voicu - doar 28. „Păi, din cauza lui (Mitrea - n.r.) am pierdut votu’. El a pus pe Oprişan să nu voteze cu mine. Am zis: «Oprişane, o să te bată Dumnezeu!». «Mă jur pe fata mea c-am votat cu tine! » «Băi, nu mai, că te-a văzut cineva că n-ai votat cu mine, Mariane! La doiş’pe noaptea m-ai chemat la Hrebenciuc acasă. Am făcut nu ştiu câte drumuri la tine, la Vrancea. Ai văzut că dacă m-am retras eu, ţi-a trimis dosaru’ la Cluj? O să vezi ce iei tu la Cluj!»”, îi povesteşte Voicu lui Alexandru Mazăre, conform uneia dintre stenograme.

La acea vreme, în PSD se ştia cine este Cătălin Voicu şi cu ce se ocupă. Se ştia şi despre felul în care au fost convinşi unii lideri PSD să-i dea votul. Din acest motiv, unii dintre social-democraţi comentau că lui Voicu i-au lipsit trei dosare să ca ajungă ministru.

Din aceeaşi convorbire reiese că votul lui Radu Mazăre s-a dus la Voicu, pe aceleaşi considerente de ajutor acordat primarului Constanţei pentru rezolvarea problemelor cu justiţia.

Rolul lui Mitrea

Într-o înregistrare a unei convorbiri telefonice publicate de EVZ în decembrie 2008
, Mitrea îşi recunoaşte rolul. Tocmai fusese marginalizat în partid, „răsplată” pentru că stricase jocurile taberei Hrebenciuc.

„Nu-l mai las, bă. Mi-am băgat colţii în gâtul lui Geoană, până nu-i rup beregata nu mă las! Că ieri (joi, 18 decembrie la şedinţa CEx al PSD, unde s-au votat miniştrii socialdemocraţi - n.r.) i-am făcut. Tu ai înţeles ce s-a întâmplat. Tu eşti băiat deştept. Ieri a fost 4-0 pentru mine. I-am spart. Şi pe Vanghelie, şi pe toţi. Am rămas eu singur, dar mi-am adus trupa din ţară, ai văzut. Mi-am adus cavaleria. Au venit băieţii mei serioşi, ce dracu’!”, spunea atunci Mitrea.

Votul a fost secret, dar, conform unor surse din partid, împotriva lui Voicu au mai votat în afară de Mitrea şi Marian Sârbu, Victor Ponta, Adrian Năstase şi liderii de organizaţii apropiaţi de acesta. Conform aceloraşi surse, pentru Voicu a votat gruparea Hrebenciuc-Vanghelie.

Apropiaţi ai acestei grupări sunt vicepreşedinţii Dan Nica şi Ion Toma, liderii de organizaţii din Oltenia (Vâlcea, Gorj, Dolj, Mehedinţi). Dintre cele 28 de voturi, Vanghelie controla nouă directprinorganizaţiadeBucureşti. Chiar dacă Voicu nu a ajuns la Interne, gruparea Hrebenciuc-Vanghelie a preluat ulterior controlul ministerului, eliminându-l pe Oprea şi înlocuindu-l cu Dan Nica.

EXPLICAŢII

Vanghelie: „Nu mă delimitez de prieteni”


„Eu nu mă delimitez de prieteni şi eu nu cred că Cătălin Voicu este vinovat. Am o relaţie de prietenie şi eu cred că în viaţă aşa este frumos: dacă azi spui una şi mâine spui alta, te faci de râs şi faţă de oameni şi faţă de societate”, a fost versiunea lui Marian Vanghelie în privinţa relaţiei pe care o are cu Cătălin Voicu. Între argumentele pentru nevinovăţia colegului său de partid, liderul PSD Bucureşti a invocat inclusiv „dubiile foarte mari” pe care le are în privinţa stenogramelor procurorilor.

„Vă dau un exemplu, o întrebare care pur şi simplu m-a deranjat: întrebarea pusă: sunteţi cu Vanghelie? Vreau să vă spun un singur lucru: eu, la Bucureşti, sunt şef. Sunt şi şeful lui Cătălin Voicu şi la toţi deputaţii şi parlamentarii din Bucureşti. Nu Cătălin Voicu este şeful meu. Ca să nu schimbăm nuanţele, înţelegeţi? Deci nu el poate să fie cu mine, eu puteam să fiu cu el, puteam să-l sprijin pe ceea ce puteam eu în calitatea mea de lider de partid. În rest, celelalte lucruri sunt discuţii”, şi-a expus Vanghelie teoriile, insistând că el nu spune „lucrurile prin Cătălin, cu Cătălin, cu generali, fără generali”.

Dacă Vanghelie şi-a explicat relaţia cu Voicu de pe treptele partidului, acesta din urmă va prezenta în faţa senatorilor jurişti propria versiune faţă de acuzaţiile procurorilor. El va fi audiat de Comisia juridică, for care şi-a stabilit ca termen pentru raport după-amiaza zilei de astăzi, urmând ca mâine plenul Senatului să le dea un răspuns procurorilor care au cerut avizul pentru arestarea preventivă a lui Voicu. Sursa: EVZ.ro

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu